Вредновање је процес током кога се процењује квалитет рада установе а добијени подаци су значајни за процес унапређивање квалитета рада установе.
Обавља се кроз самовредновање и спољашње вредновање а на основу показатеља (индикатора) који су прописани Правилником о стандардима квалитета рада установе („Сл. гласник РС – Просветни гласник“, број 14/2018).
У школи процес самовредновања спроводи тим за самовредновање који у складу са чланом 130. став 14. тачка 3) Закона о основама система образовања и васпитања („Сл. гласник РС“, бр. 88/2017, 27/2018 – др. Закон, 10/2019, 27/2018 – др. Закон и 6/2020) формира директор школе.
Самовредновање је континуирани процес преиспитивања постојеће праксе који се спроводи систематски и транспарентно унутар установе од стане запослених и служи за унапређивање рада запослених и развој установе у циљу остваривања добробити ученика.
Вредновање квалитета реализације међупредметне теме обавља се на основу анализе:
- посматраних часова од стране наставника који не учествују у реализацији међупредметне теме, наставника који учествују у реализацији теме, стручних сарадника и директора школе;
- прикупљених података о резултатима посматрања часова и активности унутар међупредметне теме;
- реализованих активности унутар међупредметне теме;
- ефеката реализоване теме;
- разговора/ стручних дискусија након посматраних часова и након реализације међупредметне теме.
Шта посматрамо при посети активностима у оквиру међупредметне теме?
Посматрамо:
- Активности ученика и то колико су релевантне за међупредметну тему и наставни предмет,
- доприносе остваривању исхода и циља међупредметне теме,
- развоју кључних и општих међупредметних компетенција,
- достизању образовних стандарда постигнућа,
- личном развоју ученика;
- релевантност садржаја за међупредметну тему и њихову повезаност са исходима, компетенцијама и образовним стандардима постигнућа;
- повезаност метода и техника са активностима и садржајима и како доприносе реализацији међупредметне теме;
- интеракцију између ученика и ученика, ученика и наставника;
- повезаност различитих наставних предмета унутар међупредметне теме и динамику њиховог укључивања, односно како се наслањају/ ослањају једни на друге.
Кораци у спровођењу вредновања међупредметне теме:
- израда плана посете реализацији активности (часова) унутар међупредметне теме;
- постављање плана посете на видљиво место у зборници;
- позивање запослених у школи да се укључе у посете;
- обавештење ученика о посети других наставника, стручних сарадника и директора школе (највише 3 наставника би требало да присуствују активностима);
- посета часовима где сваки наставник бележи своја запажања на основу листе која је у прилогу овог текста (прилог);
- организовање кратког састанка након реализоване активности између наставника који је активност реализовао и оних који су посматрали. На састанку, наставник који је реализовао активност први износи своје запажања о реализацији, а потом, наставници/ стручни сарадници/ директор, у кратким цртама износе своја запажања (добре стране, уочене слабости и предлози за унапређивање).
- израда забелешке са одржаног састанка која садржи рефлексију наставника на реализовану активност као и запажања оних који су активност посматрали Забелешка се доставља координатору тима за међупредметну тему;
- координатор за тима за међупредметну тему сакупља све извештаје/ забелешке и на основу њих прави коначни извештај који се представља на
наставничком већу; - вреденовање активности унутар међупредметне теме подразумева и вредновање од стране ученика (наставници у договору са ученицима бирају начин на који ученици вреднују тему), саставни је део коначног извештаја и подразумева следеће аспекте: колико им је овај начин рада био користан, шта су ново научили, колико је било занимљиво, колико је научено применљиво у животу…
- Важно је на нивоу школе урадити рефлексију на реализовану међупредметну тему.
Преузмите прилог: ”Посета часовима” (MS Word)